Óvodai tevékenységek, tanulási folyamatok
Az oviban a gyerekek nem csak játszanak ám!!! Nagy tévedésben él az,aki ezt hiszi!
Egész komoly munka folyik az óvoda falai közt, erről sokat tudnának mesélni az óvónénik. Kérdezz rá bátran!
Egész évre előre nevelési tervet készítenek, és mindig megtervezik az adott hónapra a tevékenységeket, foglalkozásokat.Ezek egymásra épülnek a hetek során, és az ismeretanyag folyamatosan bővül a gyerekek életkorának, értelmi szintjének, érdeklődésének megfelelően.
Lássuk csak, mik is azok az óvodai tevékenységek?
mese,vers, bábozás, dramatizálás
Ezek természetesen kiscsoportban még rövid kis mesék, amik általában állatokról szólnak (pl.:A három pillangó című mese,) Középső és nagycsoportban már hosszabbak, a nagyoknak bonyolultabb meseszövegű népmeséket (pl.:A macskacicó című népmese) ill. klasszikus írók meséit és folytatásos meséket is lehet mesélni. Rendelkezésükre állnak bábok, fejdíszek, melyekkel akár maguk is újra elmesélhetik(dramatizálhatják) a halottakat.
A versikék kiscsoportban szintén rövidek,jól ritmizálhatóak,mozgással lehet kísérni-inkább mondókák(kiolvasók,lovagoltatók,vidám rigmusok)Egy-egy mesét,versikét az óvónénik elbáboznak, ezzel felkeltik a gyerkőcök figyelmét és ösztönzik,motiválják pici szemünk fényét,hogy maga is részt vegyen a játékban, és szinte észre sem veszi és már meg is tanulta a mondókát.
A korosztály előre haladtával a mondókák, versek, mesék hossza, bonyolultsága fokozatosan bővül!
ének-zene
A kicsik egyszerű dalocskákat énekelgetnek, amikre biztosan Te is emlékszel még (pl.:süs fel nap, csiga-biga gyere ki) -és rövid mondókákat mondogatnak (pl.:cini-cini muzsika,ecc,pecc ki mehetsz) melyeket mozgással kísérnek. Az óvónénik ölbe veszik őket, így énekelgetnek, mondókáznak együtt a pici gyerekekkel (pl. csip-csip csóka, kerekecske gombocska, gyí te paci,gyí te ló stb.).
A középső és nagycsoportosok mondókái közt szerepelnek csúfolódók, halandzsa szövegű (pl.:apa cuka,funda luka,ekete pekete cukota pé...stb.), humoros, ritmusos kiszámolók, kiolvasók is (pl.:gyerekek, gyerekek szeretik a perecet).
A dalokhoz egyre bonyolultabb játékok, körjátékok, kergetők (pl.:benn a bárány, kinn a farkas), szerepcserés körjátékok (pl.:fehér liliomszál), párválasztók (pl.: ennek a kislánynak nem jutott párja), kapus játékok (pl.:bújj,bújj zöld ág), lakodalmas játékok(pl.: most viszik, most viszik Uborkáné lányát) kapcsolódnak.
Jelen van az ovisok ének-zene tevékenységei közt a zenehellgatás. Nem kell itt nagyon komoly dolgokra gondolni, egyszerűen csak az óvónéni hangszeres (gitár, furulya) játékáról vagy CD-ről hallgatott zenéről van szó.
Megismerkednek a halk- hangos, gyors- lassú fogalmával, különböző hangszerekkel, egyszerű ritmusokat vissza tudnak tapsolni, dallamokat vissza tudnak énekelni, ritmushangszerek( dob,cintányér)tudnak használni- persze ez nem rögtön kiscsoportos koruktól lesz így-ezt ne is várd, hanem folyamatosan, a három év alatt.
A legfontosabb, hogy az ovisok szívesen énekeljenek!
vizuális tevékenységek (ábrázolás, kézimunka, barkácsolás)
Megismerkednek a különböző vizuális technikákkal és ezt gyakorolgatják, később újabb, érdekes és bonyolultabb tecnikákat is elsajátíthanak.
testnevelés, mindenapi torna (mozgás, mozgásos játékok)
Tartalma:
környezeti nevelés
Az óvónénik célja,hogy megismertessék a gyereket a közvetlen és tágabb környezetükkel, és pozitív viszonyba kerüljenek ezáltal a természeti-, emberi- és tárgyi világgal.
Megismertetik az ovisokat pl.:
Matematika
Oviban a matematikai tevékenységek megkedveltetése a cél. Játék közben olyan helyzeteket teremtenek az óvónénik a gyerekek számára, melyek elősegítik a matematikai tapasztalatok és ismeretek elsajátítását. Ilyen lehet pl.:
Drámajátékok, anyanyelvi játékok, kommunikációs játékok
Ezeknek a játékoknak az a feladata, hogy a gyerekek életkorának megfelelően :
Anyanyelvi, kommunikációs játékok az oviban: 1. Mit visz a kishajó? (szókincsgyarapító, figyelem- összpontosító, memóriajáték) - erre biztosan Te is emlékszel! Az óvónéni megkérdezi, mit visz a kishajó pl.: „r”-el? A gyerekeknek addig kell „r” hanggal kezdődő szavakat mondaniuk, amíg csak győzik. Mi van a kezedben? (beszédkészség-fejlesztő, megfigyelő játék) A kigyerek hátratett kezébe egy tárgyat helyez az óvónéni. – Milyennek érzed?(hideg, meleérdes, szúrós, bolyhos stb.) - Mekkora?(elfér a tenyeredben? Akkora, mint egy dió? stb.) –Milyen az alakja? (gömbölyű, hosszú, vékony stb.) Ha nem tudja kitalálni, akkor atöbbiek segíthetnek Neki (fehér, a fürdőszobában szoktuk használni, ha vízbe teszük habzik stb.) 2. Zsákbamacska (beszédkészség-fejlesztő, megfigyelő játék) Az előző játék egy változata, amikor a zsákban kell kitapogatni mi lehet a kezükben. 3. Mire gondolok? (barchoba játék) – ezt mindenki ismeri, így csak röviden:
Egy tárgyra, állatra, növényre stb. gondol az óvónéni. A gyerekek kérdéseket tesznek fel ezzel kapcsolatosan, amire az óvónéni válaszol, aki kitalálja rákérdezhet. A drámajátékok a beszédkészség fejlesztésen túl kapcsolatépítő, együttműködési képességeket, memóriát, fantáziát és sok minden más mellett a figyelmet is fejleszti. Néhány óvodában is játszható drámajáték: 1. Kire gondoltam? (kapcsolaterősítő, megfigyelésfejlesztő, érzékelő játék) A játék úgy kezdődik, hogy a gyerekek szabadon sétálnak a szobában. Időnként az óvónéni tapsol, ilyenkor mindenki megáll és alaposan megfigyel egy valakit( szeme színe, haja színe, ruhája stb.). Két- három ilyen megállás után leülnek körbe és egyvalaki elmondja a megfigyeléseit, anélkül, hogy kimondaná annak a nevét, akiről beszél. A többiek dolga, hogy kitalálják, kiről van szó. 2. Ki enged ki? (kapcsolatteremtő, figyelemösszpontosító játék) Egy kisgyereket kiküld az óvónéni a szobából. A többiek körbe állnak és megfogják egymás kezét, megbeszélik hol lesz a „kapu”, vagyis két egymás mellett álló gyerek, akik majd kiengedik a kör közepéről azt a kisgyereket, akit kiküldtek. Persze Ő erről semmit sem tud. Behívják, de senki sem szólalhat meg. Beáll a kör közepére és figyeli a többieket. A játék lényege, hogy a két kiválasztott kisgyerek(a kapu) kedvesen, mosolygósan nézzen rá, a többieknek közönyösen kell visszanézniük. A tekintetükből kell kitalálnia, hol a kapu. Oda áll eléjük, ha eltalálta kiengedik, ha nem a kapu zárva marad és tovább kell próbálkoznia.